Versenyfeladat kiírás: Önvezető járművek ideális ívének tervezése

A feladat rövid összefoglalása:

A REFORMula egyik fontos eleme az önvezető járművek versenyzése. Az idei Nagydíjon is önvezető virtuális járművek (csapatok esetén drónok, egyéni versenyzők esetén autók) fognak egymással versengeni, amik számára egy ideális pályaívet kell tervezni. A tervezéshez online felületet biztosítunk.
A Nagydíjon a kiterjesztett valóságban mozgó virtuális járművek fognak versenyezni (drónok esetén egyre emelkedő spirálban felfelé, körönként 1m emelkedéssel). A verseny során a járművek energiaszintjét és sebességét bibliai kvízkérdésekre adott helyes válaszokkal tudják a csapatok növelni.

I. feladatrész: pályatervezés

Az önvezető járművek számára első lépésben egy ideális ívet kell tervezni a Hungaroring formájú REFORMula pályán. Az ideális ív vonatkozásában az útvonalat kell megadni pontokkal (waypoints), illetve az egyes pontokban vett referencia sebességértéket ([m/s] dimenzióban).
Az ideális ív a felvett waypoint-ok között úgy jön létre, hogy két waypoint között azok referenciasebesség-értékei, illetve oldalirányú pozíció értékei interpolálásra kerülnek. Tetszőleges számú waypoint-tal megadható az ideális ív, ebben a reformula.kozlek.bme.hu oldalon található Track editor alkalmazás segít.
Az ideális ív megválasztásának célja, hogy annak mentén a virtuális jármű a lehető leggyorsabban tudjon körbe menni a pályán – miközben nem használ el túlzottan sok energiát.

II. feladatrész: járműdinamikai ellenőrzés

Az ideális ív megtervezését követően ellenőrizni kell, hogy azon a jármű ténylegesen végig tud-e menni. Az I. feladatrészben előállított pályaív ugyanis nem jelenti azt, hogy azon a jármű „automatikusan” végig fog menni, például szűk kanyarban túl magas referenciasebesség elérésére nem képes, vagy csak a pálya elhagyása mellett.
Az ellenőrzés célja a tervezett ideális ív elfogadása, vagy módosítása annak fényében, hogy a tervező (csapat, vagy egyéni versenyző) mennyire elégedett az elért eredménnyel. A próba során megadható, hány jármű vegyen részt a versenyben, hányadik helyről induljon a saját jármű, hány körös legyen a verseny, valamint hogy az energia hozzáadás milyen gyakran valósuljon meg (ez a bibliai kvízkérdésekre adott helyes válaszadás szimulációja).
A járműdinamikai ellenőrzésben a reformula.kozlek.bme.hu oldalon található Drónverseny (csapatoknak), illetve Autóverseny (egyéni versenyzőknek) alkalmazás segítenek.

III. Kiegészítő megjegyzések

  • Amennyiben a tervező úgy ítéli meg, hogy az ideális ív nem megfelelő, a létrehozott trk fájl újra betölthető a pályatervező alkalmazásba és ott a waypoint-ok módosíthatók. A feladat megoldása tehát iteratív, körkörös megoldási módot igényel (hacsak nem olyan szerencsés valaki, hogy azonnal talál egy tökéletes megoldást 🙂
  • Energia hozzáadás jelen verzióban 5 másodpercenként valósulhat meg. Amennyiben a „Random energy for me” be van jelölve, 50% valószínűséggel, ad energiát a saját járműnek, ha nincs, akkor mindig. A többi jármű mindig 50% valószínűséggel kap energiát.
  • A versenyfeladat megoldása a pályatervező app által generált .trk fájl, amit a csapat/egyéni versenyző nevére átnevezve kell beküldeni.
  • A versenyfeladat megoldásainak beküldése az alábbi linken keresztül lehetséges: https://nextcloud.sztaki.hu/s/3pCNqcRH6Cssom9
  • A megoldás beküldési határideje: 2023. március 5. vasárnap 24:00
  • A versenyfeladattal kapcsolatosan online konzultációra van lehetőség, kérdéseket a mernokmisszio@gmail.com címre várunk – illetve az app-ok használata kapcsán egy bemutató videót is közzéteszünk hamarosan.
  • FIGYELEM! Február során a járműdinamikai ellenőrző alkalmazást tervezzük – a beérkező tapasztalatok alapján – tovább fejleszteni. Ez új funkciók megjelenését vonhatja maga után, illetve egyes eddig fel nem fedett hibák kijavítását – a jármű dinamikájában változás nem lesz.

Utolsó módosítás: 2023.02.09.