A REFORMula Challenge Innovációs Versenyen a 2024/2025-ös idényben egy különleges űrjármű-szerkezettel: a napvitorlással kell foglalkozniuk a csapatoknak. De hogy mi is az a napvitorlás, és mit kell vele csinálni? Nézd meg az alábbi videót!
Mi a verseny célja?
Az a csapat nyeri a versenyt, amelyik a legtöbb pontot szerzi meg. Pontszerzésre kétféle lehetőség van.
(I.) Minden csapatnak egy napvitorlás virtuális modelljét (Virtual Solar Sail = ViSoS) kell irányítania úgy, hogy a ViSoS a verseny befejezésének pillanatában minél közelebb legyen a Földhöz mint célponthoz. A ViSoS-irányba állítása a Naphoz képesti szögének beállításával lehetséges, amit a csapatok egy algoritmus elkészítésén keresztül érhetnek el. Ezzel a feladatrésszel az összpontszám 70%-a szerezhető meg.
(II.) A csapatoknak két további feladatot lehet megoldaniuk a verseny során, amelyet szakmai zsűri értékel. (II.A.) A csapatoknak a saját napvitorlásuknak a Nap irányával ellentétes felületére egy grafikát kell készíteniük. A grafikának a konkrét műszaki feladatot alapul véve egy hitbeli üzenetet kell közvetítenie. Ezzel az összpontszám további 15%-a szerezhető meg.
(II.B.) Továbbá egy rövid (maximum 3 oldalas) reflexiót kell írniuk egy tudomány és hit kapcsolatával, vagy tudomány és filozófia kapcsolatával foglalkozó könyvről (vagy könyvefejezetről, amely minimum 50 oldalas), annak elolvasását követően. Ezzel az összpontszám további 15%-a szerezhető meg.
Mi az a napvitorlás?
A napvitorlás olyan űrjármű, melyet a Nap, vagy más természetes vagy mesterséges sugárforrás által termelt fénysugár nyomása gyorsít fel. A napvitorlások vitorlája egy több tíz négyzetméteres (vagy nagyobb) fém vagy fémbevonatú műanyagfólia, amelyet megfelelő merevítőszerkezet feszít ki, és pályára állításuk előtt összehajtott állapotban van. Amennyiben csak a Nap fénye hajtja őket, csak nagyon kis mértékű gyorsulásra képesek, de ezt a gyorsulást hosszú távon képesek fenntartani.
Hol és hogyan zajlik a verseny?
A verseny online formában valósul meg, a csapatok egyénileg dolgoznak a kiadott feladatokon. Kérdés, kérés esetén a szervezők online formában nyújtanak segítséget a csapatoknak a verseny során. Amennyiben a versenyhez kapcsolódóan felajánlásra kerülnek helyszínhez kötött rendezvények, az azokon való részvétel fakultatív.
Mennyi időt vesz igénybe a versenyen való részvétel?
A három feladatrész megoldása kétféle típusú időszükségletet jelent.
(1) A ViSoS mozgásával való foglalkozás a verseny egészének időtartama alatt szükséges. Meg kell azonban jegyezni, hogy ennek fő időszükséglete az algoritmus megírása, amelyet a csapatok – igény szerint – időszakosan módosíthatnak. ez azt jelenti, hogy bár a verseny időtartama nagyságrendileg fél év, ez főleg az elején jelenthet nagyobb időráfordítást, ezt követően inkább csak a ViSoS irányításának „utánállítása” lehet szükséges, amit elegendő akár ritkábban (pl. kéthetente, havonta) elvégezni, ha a csapat úgy ítéli meg, hogy az algoritmus nem teljesít megfelelően.
(2) A grafikai és reflexióírási feladatrészek esetében az időszükséglet az igényesség függvénye is: szebb és átgondoltabb, kreatív grafika több időt jelent, és hasonlóan: a választott könyv olvasása és az arra való írásos reflektálás időszükséglete szintén egyénfüggő. Azonban itt érdemes csapat égészében gondolkozni, azaz például az olvasmány vagy a grafikai munkafolyamatok felosztásában.
Hogyan lehet a ViSoS-t irányítani?
A ViSoS célra irányításához a vitorlák síkjra merőleges egyenes és a Nap-ViSoS egyenesének szögét (alfa) kell beállítani, az alábbi ábra szerint. Az alfa szög beállításával a ViSoS-ra ható erő nagysága és iránya változtatható, amivel a célpont elérése segíthető. A ViSoS mozgása egy online felületen (online szimulátor) valósul meg, ahol a Merkúr, Vénusz, Föld, Hold és Mars mozgási adatait a NASA Horizons System alapján adjuk meg a verseny adott napjának megfelelően. A ViSoS valósághű mozgását az online szimulátor biztosítja, amely tartalmazza a mozgásegyenleteket, benne a szögértékek hatását a ViSoS mozgására. Ezt a szögértéket a csapatok be tudják állítani a saját online kezelőfelületükön, ahol – igény szerint – egyszerűbb algoritmusokat is készíthetnek.
Fontos, hogy a feladat megoldása nem igényel speciális, illetve komplex programozói vagy asztrofizikai tudást. A szervezők úgy biztosítják a kezelőfelületet a csapatok számára, hogy átlagos középiskolai ismeretekkel, és erre épített kreatív gondolkozással a versenyben sikerrel lehet részt venni. Továbbá, a csapatok számára a ViSoS mozgásához kapcsolódva online előadás keretében átadjuk a megoldáshoz szükséges háttérismereteket. Továbbá, a csapatok egy Python alapú otthoni szimulátort kapnak, amelyben tesztelhetik az algoritmusaikat az online szimulátorra való feltöltés előtt.
Milyen grafikát kell készíteni?
A ViSoS azon felületére, amelyet nem közvetlenül a napsugárzás, a csapatoknak egy grafikát lehet készíteniük többletpontok megszerzéséért. A grafikának illeszkednie kell a verseny lelkiségéhez, azaz hogy a tudományos gondolkozás és a hitélet egymással összefér. A csapatoknak meg kell fogalmaziuk egy üzenetet, amit közvetíteni szeretnének ehhez kapcsolódva és azt vizuálisan kell megjeleníteniük. A grafikát olyan számítógépes formátumban kell elkészíteni, hogy az a ViSoS 3D modelljéhez illeszthető legyen. Az alkalmazott 3D modell a NASA oldalán érhető el. A grafikát szakmai zsűri értékeli és a megszerzett pontszám a szakmai vélemények alapján kerül kialakításra.
Milyen reflexió megírását igényli a verseny?
A csapatok szabadon választhatnak egy olyan szerzőt, aki hittel és természettudománnyal, vagy filozófiával és természettudománnyal kapcsolatos munkát adott közzé könyv (vagy könyvefejezet) formájában, minden esetben minimum 50 oldal terjedelemben. A választásnál javasoljuk figyelembe venni, hogy a csapattagok etika vagy hit- és erkölcsan tárgyat tanulnak. Fontos, hogy a választott szerző munkája valóban tudományos legyen, azaz ezoterikus és asztrológiai típusú, valamint tudományosnak tűnő írások nem elfogadhatók. Példaként ajánljuk Alister McGrath és John Lennox műveit, illetve a tudománytörténetből Isaac Newton azon munkáit, amelyben a tudományos elméleteit összekapcsolja a hitbeli meggyőződésével. Kérdéses esetben azonban javasoljuk, hogy előzetesen egyeztessenek a csapatok a verseny szervezőivel. A reflexiónak bele kell férnie 3db A4-es oldalba, 12-es betűmérettel és egyszeres sorközzel, normál margókkal mérve. A reflexiónak röviden be kell mutatnia az olvasott művet, illetve annak tartalmára kell reflektálnia: mit tanult belőle az olvasó, mivel gazdagodott, mivel ért/nem ért egyet stb. A személyes gondolatok gazdagítják a reflexiót, azonban azoknak a könyv témájához kell kapcsolódniuk.
Elfogadható olyan szerző választása is, aki nem kifejezetten keresztyén szemszögből vizsgálja a tudomány egyes kérdéseit. Megfelelő választás lehet például Stephen Hawking: Az idő rövid története című műve is, amelyben a szerző az istenkérdésre is reflektál. A csapatok által írt reflexió tartalmát tekintve ezen műveknél ki kell térni arra a szempontra is, hogy keresztyén szemszögből hogyan értékelik a szerző állításait.
Amennyiben a csapat a filozófia és a termésezttudomány kapcsolatával kapcsolatos művet dolgoz fel, a keresztyén szempontú értékelés nem követelmény, azonban a filozófiai megközelítést mindenképpen értékelni kell a reflexió során.
Mikor indul a verseny és meddig tart?
- 2024.10.01-2024.12.04: csapatok regisztrációs időszaka
- 2024.12.08: ViSoS-ok indítása, „kilövés”
- 2025.02.28: grafikai feladat beküldésének határideje
- 2025.05.30: reflexió beküldésének határideje
- 2025.05.30: a verseny lezárása, „landolás”
- ünnepélyes záróesemény (időpontja és helyszíne szervezés alatt)
Mi a verseny tétje?
A verseny legfontosabb tétje a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) felvételi pontjainak megszerzése, illetve a minél magasabb pontszámok elérése (1-3 helyezett több Intézményi felvételi pontot kap). Amennyiben a verseny vonatkozásában támogatókat is be tudnak vonni a szervezők, szeretnének a csapatok számára nyereményeket is adni tárgyi vagy egyéb formában.
A verseny összdíjazása és az összpontszámok kialakítása – benne az egyes részfeladatok pontozása – a fentebb jelzetteknek megfelelően a következő: az I. feladattal a pontok 70%-a, a II. feladatokkal a további 15-15%-a szerezhető meg (további részletszabályokat a verseny indulása előtt teszünk közzé), összesen 70+15+15=100 pont. A BME Intézményi pontok odatélésénék alapját az I-II feladatok mindegyikéből képzett összpontszám (100) adja, a mindenkor hatályos egyetemi szabályok szerint. Ebből kifolyólag csak az I. feladatrész „nagyon jó” megoldásával is megszerezhető az Intézményi pont – azonban javasoljuk, hogy a biztonság kedvéért legalább az egyik II. típusú feladatrészt is oldják meg a csapatok.
Hogyan és meddig lehet jelentkezni?
A csapatok jelentkezését 2024.10.01-2024.12.05. között várjuk az alábbi Google Forms kitöltésével. A versenyen való részvétel ingyenes. A csapatokkal a ViSoS-ok indítása előtt felvesszük a kapcsolatot a szükséges háttérismeretek átadása végett (maximum kettő online előadás, illetve konzultációs lehetőség felkínálása). A versenyen való részvétel teljesen online formában is lehetséges, az esetlegesen felkínált, helyszínhez kötött eseményeken való részvétel fakultatív.
Jelentkezéshez kérjük kattintson ERRE A LINKRE.
A versenyre legfeljebb 30 csapat jelentkezését tudjuk fogadni, a létszámkeret elérését követően a jelentkezést lezárjuk.