2024/2025 évi versenykiírás

A REFORMula Challenge Innovációs Versenyen a 2024/2025-ös idényben egy különleges űrjármű-szerkezettel: a napvitorlással kell foglalkozniuk a csapatoknak. De hogy mi is az a napvitorlás, és mit kell vele csinálni? Nézd meg az alábbi videót!

Mi a verseny célja?

Az a csapat nyeri a versenyt, amelyik a legtöbb pontot szerzi meg. Pontszerzésre kétféle lehetőség van.
(I.) Minden csapatnak egy napvitorlás virtuális modelljét (Virtual Solar Sail = ViSoS) kell irányítania úgy, hogy a ViSoS a verseny befejezésének pillanatában minél közelebb legyen a Földhöz mint célponthoz. A ViSoS-irányba állítása a Naphoz képesti szögének beállításával lehetséges. Ezt a csapatok megtehetik manuálisan (adott szög megadásával) vagy egy algoritmus elkészítésével.
(II.) A csapatoknak két további feladatot kell megoldaniuk a verseny során, amelyet szakmai zsűri értékel. (II.A.) A csapatoknak a saját napvitorlásuknak a Nap irányával ellentétes felületére egy grafikát kell készíteniük. A grafikának a konkrét műszaki feladatot alapul véve egy hitbeli üzenetet kell közvetítenie. (II.B.) Továbbá egy rövid (max 3 oldalas) reflexiót kell írniuk egy hittel és tudománnyal foglalkozó könyvről, annak elolvasását követően.

Mi az a napvitorlás?

A napvitorlás olyan űrjármű, melyet a Nap, vagy más természetes vagy mesterséges sugárforrás által termelt fény sugárnyomása gyorsít fel. A napvitorlások vitorlája egy több tíz négyzetméteres (vagy nagyobb) fém vagy fémbevonatú műanyagfólia, amelyet megfelelő merevítőszerkezet feszít ki, és pályára állításuk előtt összehajtott állapotban van. Amennyiben csak a Nap fénye hajtja őket, csak nagyon kis mértékű gyorsulásra képesek, de ezt a gyorsulást hosszú távon képesek fenntartani.

Virtuális napvitorlás (ViSoS) 3D animációja.

Hol és hogyan zajlik a verseny?

A verseny online formában valósul meg, a csapatok egyénileg dolgoznak a kiadott feladatokon. Kérdés, kérés esetén a szervezők online formában nyújtanak segítséget a csapatoknak a verseny során. Amennyiben a versenyhez kapcsolódóan felajánlásra kerülnek helyszínhez kötött rendezvények, az azokon való részvétel fakultatív.

Mennyi időt vesz igénybe a versenyen való részvétel?

A három feladatrész megoldása kétféle típusú időszükségletet jelent.
(1) A ViSoS mozgásával való foglalkozás a verseny egészének időtartama alatt szükséges. Meg kell azonban jegyezni, hogy ennek fő időszükséglete az algoritmus megírása, amelyet a csapatok – igény szerint – időszakosan módosíthatnak. ez azt jelenti, hogy bár a verseny időtartama nagyságrendileg fél év, ez főleg az elején jelenthet nagyobb időráfordítást, ezt követően inkább csak a ViSoS irányításának „utánállítása” lehet szükséges, amit elegendő akár ritkábban (pl. kéthetente, havonta, akár manuálisan) elvégezni, ha a csapat úgy ítéli meg, hogy az algoritmus nem teljesít megfelelően.
(2) A grafikai és reflexióírási feladatrészek esetében az időszükséglet az igényesség függvénye is: szebb és átgondoltabb, kreatív grafika több időt jelent, és hasonlóan: a választott könyv olvasása és az arra való írásos reflektálás időszükséglete szintén egyénfüggő. Azonban itt érdemes csapat égészében gondolkozni, azaz például az olvasmány vagy a grafikai munkafolyamatok felosztásában.

Hogyan lehet a ViSoS-t irányítani?

A ViSoS célra irányításához a vitorlák síkjra merőleges egyenes és a Nap-ViSoS egyenesének szögét (alfa) kell beállítani, az alábbi ábra szerint. Az alfa szög beállításával a ViSoS-ra ható erő nagysága és iránya változtatható, amivel a célpont elérése segíthető. A ViSoS mozgása egy online felületen (online szimulátor) valósul meg, ahol a Merkúr, Vénusz, Föld, Hold és Mars mozgási adatait a NASA Horizons System alapján adjuk meg a verseny adott napjának megfelelően. A ViSoS valósághű mozgását az online szimulátor biztosítja, amely tartalmazza a mozgásegyenleteket, benne a szögértékek hatását a ViSoS mozgására. Ezt a szögértéket a csapatok be tudják állítani a saját online kezelőfelületükön, ahol – igény szerint – egyszerűbb algoritmusokat is készíthetnek.
Fontos, hogy a feladat megoldása nem igényel speciális, illetve komplex programozói vagy asztrofizikai tudást. A szervezők úgy biztosítják a kezelőfelületet a csapatok számára, hogy átlagos középiskolai ismeretekkel, és erre épített kreatív gondolkozással a versenyben sikerrel lehet részt venni. Továbbá, a csapatok számára a ViSoS mozgásához kapcsolódva online előadás keretében átadjuk a megoldáshoz szükséges háttérismereteket. Továbbá, a csapatok egy Python alapú otthoni szimulátort kapnak, amelyben tesztelhetik az algoritmusaikat az online szimulátorra való feltöltés előtt.

Nap és ViSoS egymáshoz képesti helyzete a ViSoS keringési síkjában.

Milyen grafikát kell készíteni?

A ViSoS azon felületére, amelyet nem közvetlenül a napsugárzás, a csapatoknak egy grafikát kell készíteniük. A grafikának illeszkednie kell a verseny lelkiségéhez, azaz hogy a tudományos gondolkozás és a hitélet egymással összefér. A csapatoknak meg kell fogalmaziuk egy üzenetet, amit közvetíteni szeretnének ehhez kapcsolódva és azt vizuálisan kell megjeleníteniük. A grafikát olyan számítógépes formátumban kell elkészíteni, hogy az a ViSoS 3D modelljéhez illeszthető legyen. Az alkalmazott 3D modell a NASA oldalán érhető el. A grafikát szakmai zsűri értékeli és a megszerzett pontszám a szakmai vélemények alapján kerül kialakításra.

Milyen reflexió megírását igényli a verseny?

A csapatok szabadon választhatnak egy olyan szerzőt, aki hittel és tudománnyal kapcsolatos munkát adott közzé könyv formájában. Fontos, hogy a választott szerző munkája valóban tudományos legyen, azaz ezoterikus és asztrológiai típusú írások nem elfogadhatók. Példaként ajánljuk Alister McGrath és John Lennox műveit, illetve a tudománytörténetből Isaac Newton azon munkáit, amelyben a tudományos elméleteit összekapcsolja a hitbeli meggyőződésével. A reflexiónak bele kell férnie 3 A4-es oldalba, 12-es betűmérettel és egyszeres sorközzel, normál margókkal mérve. A reflexiónak röviden be kell mutatnia az olvasott művet, illetve annak tartalmára kell reflektálnia: mit tanult belőle az olvasó, mivel gazdagodott, mivel ért/nem ért egyet stb. A személyes gondolatok gazdagítják a reflexiót, azonban azoknak a könyv témájához kell kapcsolódniuk.
Elfogadható olyan szerző választása is, aki nem kifejezetten keresztyén szemszögből vizsgálja a tudomány egyes kérdéseit. Megfelelő választás lehet péládul Stephen Hawking Az idő rövid története című műve is, amelyben a szerző az istenkérdésre is reflektál. A csapatok által írt reflexió tartalmát tekintve ezen műveknél ki kell térni arra a szempontra is, hogy keresztyén szemszögből hogyan értékelik a szerző állításait.

Mikor indul a verseny és meddig tart?

  • 2024.10.01-2024.11.20: csapatok regisztrációs időszaka
  • 2024.12.01: ViSoS-ok indítása, „kilövés”
  • 2025.02.28: grafikai feladat beküldésének határideje
  • 2025.05.30: reflexió beküldésének határideje
  • 2025.06.15: a verseny lezárása, „landolás”
  • ünnepélyes záróesemény (időpontja és helyszíne szervezés alatt)

Mi a verseny tétje?

A verseny legfontosabb tétje a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) felvételi pontjainak megszerzése, illetve a minél magasabb pontszámok elérése (1-3 helyezett több Intézményi felvételi pontot kap). Amennyiben a verseny vonatkozásában támogatókat is be tudnak vonni a szervezők, szeretnének a csapatok számára nyereményeket is adni tárgyi vagy egyéb formában.
A verseny összdíjazása és az összpontszámok kialakítása – benne az egyes részfeladatok pontozása – még nem végleges, de a verseny indítása előtt az rögzítésre kerül. Irányadólag jelezzük, hogy várhatóan az I. feladattal a pontok 50%-a, a II. feladatokkal a további 25-25%-a szerezhető meg.

Hogyan és meddig lehet jelentkezni?

A csapatok jelentkezését 2024.10.01-2024.11.20. között várjuk az alábbi Google Forms kitöltésével. A versenyen való részvétel ingyenes. A csapatokkal a ViSoS-ok indítása előtt felvesszük a kapcsolatot a szükséges háttérismeretek átadása végett (maximum kettő online előadás, illetve konzultációs lehetőség felkínálása). A versenyen való részvétel teljesen online formában is lehetséges, az esetlegesen felkínált, helyszínhez kötött eseményeken való részvétel fakultatív.
Jelentkezéshez kérjük kattintson ERRE A LINKRE.